Servicii Funerare Brasov

Consiliere si informatii utile

cristi

CONSILIERE SI INFORMATII UTILE

AJUTORUL DE DECES

Ajutorul de deces este un ajutor material acordat de Stat din Bugetul Asigurarilor Sociale la cerere, drept care nu este conditionat de indeplinirea unui stadiu de cotizare. Acest ajutor se acorda pentru persoanele decedate cu calitatea de pensionar, asigurat sau persoana aflata in intretinerea asiguratului ori pensionarului. Cuantumul ajutorului de deces se stabileste in fiecare an, prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat salariul mediu brut. Pentru 2019 ajutorul de deces este in suma de 5.163,00 lei pentru persoanele cu calitatea de pensionar sau asigurat sau 2.581,00 lei pentru membrii de familie.

Pentru obtinerea lui se va depune la Casa de Pensii teritoriala de care apartine persoana decedata un dosar cu urmatoarele documente:

  • cerere tip privind solicitarea ajutorului de deces;
  • certificatul de deces (original + copie);
  • actul de identitate al solicitantului;
  • certificatul de nastere, certificatul de casatorie si alte acte din care rezulta gradul de rudenie cu persoana decedata;
  • facturi si chitante pentru cheltuielile ocazionate de inmormantare (obligatoriu va fi prezenta factura de achizitie a sicriului, indiferent de valoare);
  • certificatul medical constatator al decesului pentru deces survenit ca urmare a unui accident de munca ori a bolilor profesionale;
  • certificat de incadrare in categoria persoanelor cu handicap ori documentul medical prin care se certifica „inapt de munca” si data aparitiei incapacitatii.

Termenul limita de depunere a cererii de ajutor de deces este de 3 ani de la data decesului, iar plata acestuia se efectueaza fie in aceeasi zi (dosarul trebuie depus pana in ora 10:00) fie in ziua urmatoare.

Recomandarea noastra este ca cererea sa fie depusa de o ruda de gradul I (sot/sotie ori copii) pentru simplificarea procedurii si micsorarea timpului necesar cu verificarea dosarului.

CERTIFICATUL DE DECES

Inregistrarea decesului

Aceasta etapa intervine dupa finalizarea procedurilor din spital si reprezinta inregistrarea propriu-zisa a decesului si obtinerea Certificatului de Deces si a Adeverintei de Inhumare/Incinerare de la ofiterul Starii Civile din SPCLEP sau Primaria pe a carei raza s-a produs decesul.

Este obligatorie declararea decesului in termen de 3 zile (include atat ziua decesului, cat si ziua efectuarii declaratiei), aceasta se efectueaza verbal de catre rude, familie, prieteni, cadru sanitar (medic, asistenta) al unitatii in care s-a produs decesul sau de catre orice persoana ce are cunostinta despre deces.

Eliberarea Certificatului de Deces si a Adeverintei de inhumare/incinerare se face in 2 ore de la depunerea dosarului cu urmatoarele documente:

  • certificatul medical constatator al decesului;
  • actul de identitate al persoanei decedate (nu se va returna) sau declaratie ca nu exista documentul;
  • certificatul de nastere al persoanei decedate;
  • livretul militar (pentru persoane cu varsta mai mica de 60 de ani) sau declaratie ca nu exista documentul;
  • dovada eliberata de Parchet (pentru cazurile de sinucidere, accident, moarte violenta sau depasirea termenului de 3 zile de la producerea decesului).

Adeverinta de inhumare trebuie predata preotului/ adeverinta de incinerare trebuie predata crematoriului, dupa caz, in vederea realizarii serviciului de inmormantare (incinerare).

Situatii particulare:

  • pentru persoanele disparute inregistrarea decesului se face pe baza hotararii judecatoresti declarative de moarte la Primaria locului de nastere a persoanei decedate ori la Primaria ultimului domiciului al decedatului (daca nu se stie locul nasterii) ori la Primaria solicitantului (daca nu se cunosc locul nasterii si ultimul domiciliu);
  • pentru persoanele decedate in strainatate se va traduce in limba romana Certificatul de Deces, iar Adeverinta de inhumare se va elibera de catre Primaria pe a carei raza se va efectua inhumarea ori incinerarea.

DECESUL LA DOMICILIU

Ca si in cazul decesului la spital, acesta poate fi unul previzibil, din cauze naturale (batranete, boala incurabila, etc.) sau ca urmare a unui accident nefericit. In continuare va vom prezenta etapele ce trebuiesc parcurse in vederea obtinerii documentelor legale in vederea realizarii serviciilor religioase si de inmormantare.

Constatarea decesului

Pentru constatarea decesului si eliberarea certificatului constatator este nevoie sa apelati fie la medicul de familie, fie la un medic pus la dispozitie de catre firma nostra.

Cel de-al doilea pas in cazul decesului la domiciliu este imbalsamarea. Aceasta procedura are rolul de a preveni degradarea accelerata a corpului pana la inmormantare si se realizeaza de catre autopsieri specializati si autorizati care vor elibera si certificatul de imbalsamare necesar pentru transportul catre cimitir sau capela.

Dupa parcurgerea pasilor de mai sus se va trece la pregatirea decedatului pentru inmormantare, respectiv la cosmetica mortuara, imbracare si asezare in sicriu, servicii care sunt efectuate de catre angajatii companiei noastre.

DECESUL LA SPITAL

Indiferent daca decesul la spital va surveni ca un eveniment previzibil (boala incurabila, accident cu urmari deosebit de grave, etc.) sau apare brusc este bine de cunoscut pasii ce trebuiesc urmati astfel incat sa nu va ingreunati situatia mai mult decat este. Odata cu disparitia cuiva drag dintre noi ne revine obligatia indeplinirii formalitatilor premergatoare inmormantarii traditionale, in functie de confesiunea religioasa a decedatului, de aceea va prezentam un scurt ghid cu procedurile de urmat in cazul decesului la spital.

Constatarea decesului

Aceasta actiune este indeplinita de un cadru medical (medic specialist sau medic de garda) prin consemnarea decesului in foaia de observatie impreuna cu semnatura, parafa, data si ora. Reprezentantul sectiei unde a fost internat persoana decedata are obligatia legala de a anunta apartinatorii (rude, prieteni, etc.) cu privire la nefericitul eveniment. Dupa 2 ore de la ora survenirii decesului, persoana neinsufletita este transferata la Serviciul de Anatomie Patologica.

Al doilea pas, reprezinta emiterea certificatului medical constatator al decesului de catre un medic de pe sectia unde a fost internat pacientul si este necesar actul de identitate al persoanei decedate.

Mentiuni:

Pasii descrisi mai sus sunt valabili in cazul decesului din cauze naturale, caz in care apartinatorii nu solicita efectuarea autopsiei (nu contesta diagnosticul si nici tratamentul medical aplicat) si depun o cerere de scutire de autopsie (+ copia actului de identitate al solicitantului), apoi obtin semnaturi de la medicul curant, medicul sef de sectie, medicul anatomo-patolog si directorul spitalului in cazul efectuarii autopsiei in cadrul Expertizei Medico-Legale, certificatul constatator al decesului va fi eliberat de catre medicul legist; in cazul efectuarii autopsiei anatomo-patologice, certificatul constator al decesului este intocmit de medicul anatomo-patolog.

In cazul in care decesul a survenit din urmatoarele cauze: accident rutier, moarte violenta, sinucidere, accident de munca etc. persoana decedata va fi transferata la Serviciul de Medicina Legala Brasov in vederea efectuarii autopsiei si stabilirii cu exacticate a cauzelor decesului. In cazul de fata persoana decedata va fi ridicata de catre compania noastra in vederea transportarii catre capela sau cimitir dupa indeplinirea tuturor formalitatilor legale.

Acest site utilizează cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu aceasta, dar puteți renunța, dacă doriți. Accepta Mai mult

NONSTOP